Jak Zbudować Biznes, Który Potem Można Sprzedać
Czy kupić, czy sprzedać?
Czy wiecznie z nim być?
Pytanie choć proste,
Wyciska krew z żył.
A gdyby tak sposób
odnaleźć wśródł mgły…
A gdyby tak znaleźć
odpowiedź już dziś…
Mirek Burnejko – Wiersz 002 – Mój skarb?
Na mojej liście jest dużo zadań związanych z biznesem.
Dużo też czytam o biznesie. Uwielbiam też książki pisane w formie historii (np. ta o Twiterze, która miażdzy system).
Pozwól natomiast, że przybliżę Ci główne idee z książki Built to Sell.
Cała książka jest w formie NIESAMOWITEJ historii człowieka, który miał biznes. Biznes ten działał źle. Mentor pomógł mu zmienić biznes i go na koniec sprzedać. Co najciekawsze, wszyscy byli na koniec zadowoleni. Bohater, inwestor, a szczególnie pracownicy.
15 Zasad Jak Zbudować Biznes, Który Potem Można Sprzedać
- Skup się na tym co robisz BARDZO dobrze. Nawet biznes, który dostarcza usługi konsultacyjne można sproduktyzować oraz zawęzić ilość produktów.
- Jeżeli Twój biznes kręci się wokół 1-2 głównych klientów, to zmniejsza to wartość Twojej firmy i odstrasza potencjalnych kupców.
- Proces to podstawa. Zarówno w sprzedaży, wsparciu, jak i w produkcji.
- Musisz wyłączyć siebie jak najszybciej z procesów w firmie. Jeśli w nich będziesz to sprzedaż firmę razem z sobą w procesach.
- Skupiaj się na produktach, za które możesz pobierać opłatę z góry. Usługi, gdzie czekasz miesiącami na zapłatę, to nie najlepszy model dla inwestorów.
- Nie rób projektów po za zakresem Twoich produktów.
- Poświęć czas na zbadanie i wyliczenie potencjalnej wielkości rynku. Inwestorzy chcą to wiedzieć.
- Jeżeli zatrudniasz sprzedawców, to zatrudnij ich przynajmniej dwóch, aby mogli ze sobą konkurować.
- Potrzebujesz spredawców, którzy są dobzi w sprzedawaniu produktów, a nie usług. Ci pierwszy nie dostosowują usługi dla każdego klienta, Ci drudzy tak, zwalniając skalowanie i zabijając proces.
- Bądź przygotowany na ciężki rok finansowo w chwili zmieniania firmy z generycznej i serwisowej na produktową. W długiej perspektywie to się jednak opłaci.
- Inwestorzy chcą zobaczyć kilka lat wzrostu w nowym modelu produktowym.
- Jeśli Twój biznes rośnie, potrzebujesz zespołu zarządzającego, który może pracować bez Ciebie. Zbuduj system, który będzie ich nagradzął za lojalność i rezultaty.
- Szukając kogoś, kto pomoże sprzedać Twój biznes, upewnij się, że nie będziesz jego najmniejszym lub największym klientem.
- Pokaż inwestorowi jak bardzo Twój biznes może urosnąć dzieki jego pieniądzom. THINK BIG.
- Opcje są złożonym mechanizmem. Lepiej wprowadź w swojej firmie bonusy, które są wypłacane po odpowiednim czasie w firmie. Zachowaj jak najwiecej udziałów dla siebie.
To tylko początek. Zachęcam Cię do przeczytania/posłuchania książki Built to Sell: Creating a Business That Can Thrive Without You. Niesamowita historia, otwierająca oczy na wiele aspektów prowadzenia biznesu.