POBIERZ LISTĘ!

Lista 10 trików produktywności, która oszczędza mi 3 godziny i 10 minut dziennie... minimum (+ 10 narzędzi, które mi w tym pomagają)

POBIERZ

Dostałem 3000 PLN Za Wystąpienie Na Scenie (OTO MOJE TRIKI I TAKTYKI)

, 17 kwietnia 2017

3000 PLN za prezentację

Twe słowa jak magia,
Ta jasna, bez zła.
Zmieniają bieg świata,
Dzieląc świat na dwa.

Twe słowa jak magia,
Noszą wiary rym.
W obronie przed nocą,
Siła wiedzie prym.

Twe słowa jak magia,
A ja słucham Cię!
Pomóż mi zrozumieć,
To co wiesz, a ja nie!

Mirek Burnejko – Wiersz 040 – Mówca

W kwietniu 2017 udało mi się zrobić 6 wystąpień publicznych. 5 z nich było płatnych. 1 z nich wyceniłem na 3000 PLN. 3000 PLN jest pierwszym poziomem na mojej liście zadań.

Usłyszałem: „Deal Done”.

Deal Done

Droga ropoczęła się 3 czerwca 2013 roku, wtedy to miałem przyjemność wystąpić po raz pierwszy publicznie na konferencji dla operatorów telewizyjnych. Mówiłem w temacie, o którym wtedy nie wiedziałem za dużo.

Konferencja

Przygotowałem materiały, zrobiłem 4-5 prób i występowałem. Stres niemiłosierny. Ciemno przed oczami. Zacząłem mówić. Boom. Koniec. Oklaski. ZERO pytań. Przeżyłem. Modliłem się o ZERO pytań.

Czas mijał. Postanowiłem, że nauczę się i będę mówił. WIĘCEJ.
I maszyna ruszyła. Było InfraXstructure, PLNOG, AWS User Group, SysOps/DevOps User Group, Azure Bootcamp i dziesiątki innych wystąpień, z których było lub nie było nagrania.

Nie poprosiłem nawet o złotówkę.

Postanowiłem jednak, że czas zacząć, szczególnie wtedy, gdy moja prezentacja dzieje się na komercyjnych wydarzeniach i mogę pomóc (swoją osobą, swoim doświadczeniem) w przyciągnieciu odpowiednich ludzi na wydarzenie i zmianę punktu widzenia osób, tłumacząc im trudne rzeczy w prosty sposób.

Przedstawiam Ci dzisiaj 8 rzeczy, których się nauczyłem i które mogą pomóc i Tobie.

1. Określ Kto Ciebie Słucha

Jedna z ważniejszych rzeczy. Kto Ciebie słucha?

Kto stanowi większość publiczności? Czy jest to programista, marketer, biznesman, biznesman (który traci biznes), biznesman (który jest finansowo niezależny)? Kto? Kto będzie Ciebie słuchał?

Prezentacja MUSI być wykonana pod właściwą osobę. Jeżeli na sali są programiści Java, a Ty będziesz im opowiadać o budowaniu listy mailowej, może nie wyjść najlepiej. Jeżeli na sali będą biznesmani (którzy są finansowo niezależni), a Ty będziesz im pokazywać, jak oszczędzić 1000 PLN na ZUS co miesiąc, może nie wyjść najlepiej.

Kim jest „klient” docelowy? Czasami wystarczy spytać organizatorów. Oni często celują w specjalną grupę docelową.

Nie zapominaj, że na jesteś zatrudniany jako prelegent, po to, aby rozwiązać pewien problem osoby, która Cię zatrudnia. Jesteś też po to, aby zapewnić jakość, rozrywkę, emocje i wiedzę dla osób, które Cię słuchają.

2. Co Osoba Po Drugiej Stronie Może Osiągnąć?

Zbliżamy się do treści prezentacji. Skoro znamy już idealnego słuchacza, to warto przygotować mu materiał, który zostanie w jego głowie przez lata i pomoże mu odnieść sukces.

Jeżeli jesteś ekspertem, który uczy konie mówić, a na sali są osoby, które chcą nauczyć swoje konie mówić, to… przygotuj materiał, który pokaże im ścieżkę!

Materiał nie zawsze musi pokazywać wszystko co wiesz. Osoba, która słucha Twojej prezentacji powinna z niej jednak wyjść w przekonaniu, że nauczyła się czegoś od Ciebie lub zmieniła/ugruntowała zdanie na pewien temat.

3. TYTUŁ!

Ile razy nie byłem na dobrej sesji, tylko dlatego, że ktoś wybrał słaby tytuł sesji (np. „czym jest chmura”) i nie znałem danej osoby. Zdradzę Ci sekret – mało kto wie kim jesteś. Postaraj się więc pozwolić ludziom przyjść na Twoją sesję i poznać Ciebie.

Moim magicznym miejscem jest ta strona -> Kopywriting Kourse.

Wchodzę tu i znajduję tytuły, które mnie inspirują. Tytuły, które sprawią, że osoba go czytająca pomyśli „Wow, to ciekawe – muszę tam iść”.

Dwa przykłady z ostatnich tygodni:

  • 10 RZECZY, KTÓRE ZMIENIŁA CHMURA (i jak to wykorzystać, aby w przyszłości zarabiać miliony?)
  • CZEGO NIE ROBIĆ, JEŚLI CHCESZ OSIĄGNĄĆ SUKCES Z CHMURĄ! (Możesz drukować pieniądze, jeśli nauczysz siebie i swojego klienta zalet chmury.)

4. Buduj Swoją Markę Na Początku

Czasami jestem na sesjach, gdzie osoba X mówi o czymś i ja do końca wystąpienia nie wiem, dlaczego miałbym jej słuchać. Pracuje w jakiejś firmie, nie wiem jakie ma doświadczenie i czy to co mówi daje rezultaty.

Prosta rzecz. Zrób dobry slajd o sobie. Nawiązujący do treście Twojej prezentacji. Jeżeli ktoś komu ufają uczetnicy konferencji Cię przedstawi, to dobrze. Jeżeli nie, to zadbaj o to sam.

Oto przykład z mojej prezentacji.

Możesz drukować pieniądze, jeśli nauczysz siebie i swojego klienta zalet chmury.

Mówię o chmurze publicznej i buduję obraz siebie jako osoby, która widziała duzo i robiła dużo… hej pracowałem nawet w Microsoft jako Cloud Solution Architect.

Co ważne. Moja strona „O Mnie” zmienia się na każdej prezentacji w zależności od punktu 1 i punktu 2.

5. Powiedz Co Dostarczysz, Dostarcz i Powiedz Co Dostarczyłeś

Stara zasad robienia prezentacji. Na pierwszy slajdach powiedz o czym będziesz mówił. Następnie powiedz, to co obiecałeś. Na koniec podsumuj.

Ja dość często robię swoje prezentacje w punktach, np: „10 RZECZY, KTÓRE ZMIENIŁA CHMURA” i dodatkowo podsumowuję każdy punkt. Daje to dodatkową szansę do zapamiętania tego co mówię i zrozumienie, w której fazie prezentacji jesteśmy.

punkt 8

Na slajdzie podsumowanie punktu 8 (z 10) nawiązującego do tego jak w przyszłości zarabiać więcej na chmurze.

6. Naucz Się Budować Dobre Prezentacje

Tu nie ma magii. Ja dopiero się uczę i zdobywam wiedzę powielając wzorce z prezentacji, które wprawiają mnie w zachwyt. Jedni mają dużo slajdów, jedni mają mało, jedni nie mają wogóle. Tu polecam znaleźć kogoś, kogo lubimy oglądać i użyć schmeatów z jego prezentacji.

Moje sesje mają ostatnio bardzo mało tekstu, bo wzoruję się na prezentacjach z TED, jednak dodaję dużo schematów i screenów z aplikacji, których używam.

Sam osobiście nie byłem na żadnym kursie występowania na scenie i robienia prezentacji. Patrzę. Wyciągam wnioski. Wdrażam u siebie.

7. Ucz Się Występowania Od Najlepszych

Nie wiem jak Ty, ale ja bardzo łatwo pobieram style występowania od innych osób. W zależności kogo się naoglądam to tak mówię. Oto przykłady. Oglądam trzy osoby przed wystąpieniem: Eddie Murphy (nie oglądać z dziećmi), Gary Vaynerchuk oraz… Gordon Ramsay (ale tylko filmy gdzie jest miły). Dlaczego tacy ludzie?

Eddie pokazuje mi jak wywoływać emocje i jak rozśmieszać.
Gary pokazuje mi jak inspirować i przekazywać wiedzę.
Gordon pokazuje mi jak ważne jest powtarzanie o prostych rzeczach.

Zauważyłem, że prezentacje, przed którymi strzelam sesję z moją trójką, wychodzą lepiej, a ja się nie stresuję.

8. Nie Kończ z Niczym

Często kończymy sesję i wychodzimy. Ale szkoda. Mieliśmy kilkadziesią-kilkaset osób, które słuchały nas przez 30-60 minut i nagle kończymy. Ktoś podejdzie, ktoś zapyta. Reszta osób wychodzi.

Nawiążmy z każdym relację.

Mój sekret to stworzenie strony, z dedykowanymi osobami dla osób na prezentacji. Przykład z Cloud Community Conference.

Link ten przekierowuje na stronę, gdzie prosze o email w zamian za całą masę materiałów + prezentację. Zanim organizatorzy wyślą prezentacje wszystkich prelegentów, to uczestnicy mają już materiały ode mnie + masę bonusów.

Ja dostaję maila, który wykorzystuję w późniejszej komunikacji i sprzedaży moich innych produktów. Uczestnik ma dostęp do MEGA zasobów.

Podsumowanie

Dobra prezentacja, to nie tylko slajdy. To wejście w buty widza i zrobienie czegoś co pomoże mu osiągnąć sukces, a przy okazji zaspokoi organizatorów, którzy będą w stanie zapłacić Ci za Twoją wartość.

Masz pytania, albo chcesz podzielić się swoimi trikami i taktykami? PROSZĘ CIĘ ZOSTAW KOMENTARZ PONIŻEJ.