POBIERZ LISTĘ!

Lista 10 trików produktywności, która oszczędza mi 3 godziny i 10 minut dziennie... minimum (+ 10 narzędzi, które mi w tym pomagają)

POBIERZ

1,000,000 PLN Sprzedaży w 8 Miesięcy (Czyli 10 Rzeczy, Których Się Nauczyłem O Rozpoczynaniu Biznesu)

, 24 czerwca 2018

Mój CFO wysłał mi zestawienie finansowe i na koniec maja mieliśmy w spółce Chmurowisko przychód na poziomie 953,794 PLN. Co przy nałożeniu przychodów z czerwca pokazuje, że przekroczyliśmy 1 MLN złotych przychodów od czasu założenia naszej spółki w październiku 2017 roku.

Postanowiłem wypisać tu (głównie dla siebie, ale mam nadzieję, że też skorzystasz) 10 rzeczy, których się nauczyłem. Są to inne rzeczy, niż te, o których myślałbym rok temu.

Zapewne będą to też inne rzeczy, gdy dojdziemy do 10 MLN złotych sprzedaży.

10 Rzeczy, Których Się Nauczyłem O Rozpoczynaniu Biznesu

1. Rób To, Co Lubisz

W tej chwili mógłbym założyć biznes w wielu różnych niszach i zarobić więcej i szybciej. Natomiast musiałbym robić rzeczy, których nie lubię.

Budując zespół oraz współpracując przy wielu projektach, zaczną się pojawiać nowe problemy. Nowe problemy będą wymagały od Ciebie (czasami) pracy po nocach. Ważne, aby to była praca, którą lubimy. Inaczej odbije się to na inne aspekty życia.

Co ważne, z czasem przestaniemy robić pracę eksperta i zaczniemy robić pracę managera i z czasem właściciela. Jeżeli chcemy ciągle robić pracę eksperta i chcemy rosnąć, to szukajmy CEO/COO, który pociągnie całą firmę i pozwoli nam zająć się tym, co lubimy.

2. Rób To, Co Daje Wartość

W tej chwili mógłbym założyć biznes w wielu różnych niszach i zarobić więcej i szybciej. Natomiast musiałbym robić rzeczy, które dają mniej wartości.

Gdy raz człowiek nauczy się marketingu online, to widzi drogi na skróty. Programy afiliacyjne dla kasyn, zakładów bukmacherskich, etc. Proste pieniądze… tylko po co?

W chwili, gdy budujemy naszą firmę, ważne jest, aby czasami widzieć, jak nasi klienci stają się lepszymi wersjami siebie, polepszają swoje firmy, swoje życie.

Patrzenie, jak przez naszą pracę inni ludzie mają gorsze życie (patrz wspomniane wyżej, niektóre instrumenty finansowe, papierosy, woda z cukrem, etc), nie jest tym, czego szukam i nie daje mi siły na kolejny dzień. Patrzenie, jak inni rosną, daje.

3. Znajdź 3 Genialnych Klientów

Posiadamy 20+ dużych klientów, jednak zaczęło się od 1, potem był 2, potem był 3, potem był 4. Z czasem z tych klientów wyłoniło się kilku genialnych. Tacy którzy, cenią naszą pracę. Tacy, którzy chcą spędzać z nami czas.

Spędzaj z nimi czas. Pomagaj ich. To najlepsza rzecz na świecie.

Natomiast przy 10-20 firmach, nauczysz się też mówić nie do klientów, którzy nie są idealni i którzy tylko wymagają i traktują Ciebie źle. Unikaj przede wszystkim sytuacji, gdy masz jednego klienta, który jest burakiem. Ciężko go wymienić, jak jest 1, a bez niego nie mamy biznesu. Bardzo niebezpieczne.

4. Inwestuj w Content Marketing

1 MLN i piszesz o content marketing? O blogu? YouTube? Puknij się w łeb.
OK, ale gdy będę się pukał, to coś Ci powiem.

Nie mamy stricte działu sprzedażowego, który szuka nowych klientów. Nie szukamy klientów. Klienci sami do nas pzychodzą i mamy „kolejkę”. Jak to możliwe?

Dajemy wartość, dajemy wartość, dajemy wartość.

Piszemy, nagrywamy video, tworzymy darmowe spotkania, tworzymy darmowe dokumenty. Ludzie czytają, oglądają, poznają nas, poznają nasze wartości i gdzieś kiedyś, gdy pomyślą o wykorzystaniu danej usługi, zgadnij, o kim pomyślą. O tej firmie, która ciągle i ciągle jest przed ich oczami, która daje im wartość.

Pisanie bloga Chmurowisko to była najlepsza decyzja w naszej firmie.

5. Odpowiadaj Na Każdą Wiadomość

Do dziś odpowiadam na 95% maili, odpowiadam na wszystkie komentarze na YouTube i na 95% wiadomości na Social Media. Piszę 95%, bo z racji ilości część mi ucieka.

Usłyszałem też wiele razy, że to niesamowite uczucie, gdy sam CEO odpisuje na wiadomości. Ja traktuję to jako naukę. Uczę się o swoich klientach, o ich problemach, o ich wyzwaniach. Wiele razy zmieniliśmy taką rozmowę w projekt.

Pewnie przy 10 MLN zmienię lekko strategię, ale do 1 MLN odpisuję na wszystko.

6. Proś o Rekomendacje

Nasi klienci przychodzą do nas dwoma kanałami. Po pierwsze widzą nas na blogu, YouTube, Social Media. Po drugie, ktoś nas polecił.

Natomiast możemy sami o to prosić. Powinniśmy. Prosić o referencje. Prosić o polecenie dla swoich znajomych. Oczywiście, aby o to prosić, musimy robić dobrą robotę. Jednak gdy przyjdziemy do firmy X z polecenia, wszystko układa się cudownie.

7. Zatrudnij Dyrektora Finansowego

Zatrudnienie Grzegorza, było jedną z najlepszych decyzji. Na początku świadczył tylko usługi księgowe. Teraz wykonuje przelewy, wystawia faktury i wysyła do klientów, dba o podatki i o wszystko co związane z finansami.

Cały zespół ma możliwość przekazywania mu zadań finansowych, ale każde zadanie powyżej 500 PLN wymaga mojej akceptacji. Tym samym obserwuje co się dzieje w firmie, ale nie tracę kilku dni dziennie, aby pracować nad finansami.

CEO pracując nad fakturami przez kilka dni, nie poświęca tych kilku dni na budowanie kultury, zatrudniani i edytowanie zespołu. A na tym powinien się skupić.

8. Nie Zatrudniaj Początkujących

Jakby to brutalnie nie brzmiało, każda próba zatrudnienia początkującej osoby na początku, nie kończyła się dobrze. Podstawowy team powinien składać się z najlepszych.

Jeżeli jesteś dobry w zarządzaniu, znajdź najlepszego technologa i najlepszą osobę finansową. Natomiast nie pozwalaj sobie na początkujące osoby od razu, jeżeli nie masz dobrych procesów i nie masz sensownego cashflow.

Doświadczeni ludzie zdejmą z Ciebie pracę i włożą dużo wartości. Początkujący ludzie (mimo że tańsi) dadzą Ci dużo pracy, a na początku działania firmy każda sekunda jest ważna.

Z czasem, gdy będziesz mieć 15-20 osób (przy takiej liczbie mamy plan zatrudniać juniorów) zacznij dodawać początkujące osoby do zespołu i pozwól swoim kolegom/koleżankom wdrażać ich w procesy (gdy już te procesy będą).

Hint: Niektórzy ludzie robią się na ekspertów w mediach, a przy pracy w ramię-w-ramię okazują się amatorami. Zanim zaczniesz pracować na stałę, sprawdź jakość pracy.

9. Zbuduj System Premiowy

Nic tak nie wpłynęło na działanie naszego zespołu, jak system premiowy. 6 liderów w naszej firmie (wliczając mnie) ma system premiowy uzależniony od zysku brutto całej firmy.

Pozostali członkowie zespołu otrzymują premie zależną od kilku elementów (ustalane w trakcie okresu próbnego). Uzależnienie premii każdej osoby, od sukcesu firmy, to najlepsza rzecz, która tak dobrze wpłynęła na efekty pracy.

10. Dbaj O Kulturę Firmy

Cały zespół patrzy na Ciebie i z czasem Twoje zachowanie będzie odzwierciedlone w zespole. Ustal zasady działania firmy i pokazuj jak te zasady mają działać na swoim przypadku.

Extreme Ownership, Innowacja, Ciągły Rozwój, Efekt WOW i Otwartość.

To są wartości, które wyznajemy. Pokazuje je na sobie, nagradzam, gdy ktoś je realizuje, ale też potrafię skarcić, gdy ktoś np. zwala winę za coś na innych (extreme ownership).

Celem CEO jest zbudowanie warunków do tego, aby najlepsi ludzie mogli rozwijać swoje umiejętności, osiągać swoje i Twoje cele, ale też, aby czuli się na tyle dobrze, aby otrzymując ofertę pracy od konkurencji za 50% więcej pieniędzy, nie chcieli o niej myśleć.

Nie zbudujesz takich warunków sztywnymi zasadami na papierze. Zbudujesz takie warunki budując latami odpowiednią kulturę organizacji.

Posdumowanie i Prośba

Jeżeli masz chwilę, to zostaw komentarz opisujący, który z tematów mam mocniej rozwinąć.