Jak Zbudować Biznes, Który Potem Można Sprzedać

15 Zasad

Czy kupić, czy sprzedać?
Czy wiecznie z nim być?
Pytanie choć proste,
Wyciska krew z żył.
A gdyby tak sposób
odnaleźć wśródł mgły…
A gdyby tak znaleźć
odpowiedź już dziś…

Mirek Burnejko – Wiersz 002 – Mój skarb?

Na mojej liście jest dużo zadań związanych z biznesem.
Dużo też czytam o biznesie. Uwielbiam też książki pisane w formie historii (np. ta o Twiterze, która miażdzy system).

Pozwól natomiast, że przybliżę Ci główne idee z książki Built to Sell.

Cała książka jest w formie NIESAMOWITEJ historii człowieka, który miał biznes. Biznes ten działał źle. Mentor pomógł mu zmienić biznes i go na koniec sprzedać. Co najciekawsze, wszyscy byli na koniec zadowoleni. Bohater, inwestor, a szczególnie pracownicy.

15 Zasad Jak Zbudować Biznes, Który Potem Można Sprzedać

  1. Skup się na tym co robisz BARDZO dobrze. Nawet biznes, który dostarcza usługi konsultacyjne można sproduktyzować oraz zawęzić ilość produktów.
  2. Jeżeli Twój biznes kręci się wokół 1-2 głównych klientów, to zmniejsza to wartość Twojej firmy i odstrasza potencjalnych kupców.
  3. Proces to podstawa. Zarówno w sprzedaży, wsparciu, jak i w produkcji.
  4. Musisz wyłączyć siebie jak najszybciej z procesów w firmie. Jeśli w nich będziesz to sprzedaż firmę razem z sobą w procesach.
  5. Skupiaj się na produktach, za które możesz pobierać opłatę z góry. Usługi, gdzie czekasz miesiącami na zapłatę, to nie najlepszy model dla inwestorów.
  6. Nie rób projektów po za zakresem Twoich produktów.
  7. Poświęć czas na zbadanie i wyliczenie potencjalnej wielkości rynku. Inwestorzy chcą to wiedzieć.
  8. Jeżeli zatrudniasz sprzedawców, to zatrudnij ich przynajmniej dwóch, aby mogli ze sobą konkurować.
  9. Potrzebujesz spredawców, którzy są dobzi w sprzedawaniu produktów, a nie usług. Ci pierwszy nie dostosowują usługi dla każdego klienta, Ci drudzy tak, zwalniając skalowanie i zabijając proces.
  10. Bądź przygotowany na ciężki rok finansowo w chwili zmieniania firmy z generycznej i serwisowej na produktową. W długiej perspektywie to się jednak opłaci.
  11. Inwestorzy chcą zobaczyć kilka lat wzrostu w nowym modelu produktowym.
  12. Jeśli Twój biznes rośnie, potrzebujesz zespołu zarządzającego, który może pracować bez Ciebie. Zbuduj system, który będzie ich nagradzął za lojalność i rezultaty.
  13. Szukając kogoś, kto pomoże sprzedać Twój biznes, upewnij się, że nie będziesz jego najmniejszym lub największym klientem.
  14. Pokaż inwestorowi jak bardzo Twój biznes może urosnąć dzieki jego pieniądzom. THINK BIG.
  15. Opcje są złożonym mechanizmem. Lepiej wprowadź w swojej firmie bonusy, które są wypłacane po odpowiednim czasie w firmie. Zachowaj jak najwiecej udziałów dla siebie.

To tylko początek. Zachęcam Cię do przeczytania/posłuchania książki Built to Sell: Creating a Business That Can Thrive Without You. Niesamowita historia, otwierająca oczy na wiele aspektów prowadzenia biznesu.

Pobieram

Dodaj komentarz